بیت‌کوین چیست ؟

بیت‌کوین یک شبکه و ارز پرداخت نوین در تمام دنیا است. تراکنش های این شبکه به صورت همتا به همتا و بدون نیاز به واسطه ها انجام می شوند. این بدان معنا است که ما برای انجام تراکنش ها نیاز به نهاد های متمرکز مانند بانک یا موسسات دیگر نخواهیم داشت.

تفاوت اصلی بیت کوین با ارزهای سنتی و پول های عادی غیرمتمرکز بودن آن است. بیت کوین روی یک پایگاه داده غیرمتمرکز به اسم بلاک چین فعالیت می‌کند.

بیت‌کوین با آنچه که می دانید و هر روز بکار می‌برید، متفاوت است. پیش از شروع کار با بیت‌کوین، لازم است چند نکته را بدانید تا ضمن پرهیز از اشتباهات رایج، با امنیت از آن استفاده کنید.

باید بدانید که شبکه باصلی یت کوین هیچ مالکی ندارد، درست همانطور که هیچ فردی مالک هوا نبوده و نیست. در بیت کوین کاربران سراسر جهان به شبکه متصل شده و آن را باهم کنترل می‌کنند. توسعه دهندگان بیت کوین اگرچه آن را بهبود می‌بخشند اما تغییر در پروتکل اصلی بیت کوین امکان پذیر نیست . بیت کوین به صورت متن باز منتشر شده، هر کاربر می تواند نسبت به نیاز های خود از پروتکل برای ساخت برنامه های کاربردی برای آن استفاده کند.

مخترع یا توسعه دهنده بیت کوین، فردی (یا افرادی) ناشناس به اسم ساتوشی ناکاموتو هست یا هستند که تاکنون هویت این فرد یا گروه فاش نشده و فقط چند حدس و گمان درباره آن وجود دارد. گفته می شود که زمان ارائه بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو حدود ۱ میلیون کوین برای خودش اختصاص داد. بنابراین اگر این روایت حقیقت داشته باشد، او روز به روز ثروتمند تر می شود و اگر قیمت بیت کوین همینطور افزایش پیدا کند، او تبدیل به ثروتمندترین فرد جهان خواهد شد.


با پول سنتی، انتقال وجوه از یک حساب به دیگری نیاز به برخی از سازمان های واسطه می‌باشد. بیت‌کوین کاملا متفاوت عمل کرده و هیچ واسطه ای در کار نیست. در پروتکل بیت‌کوین، اعتماد از سازمان و انسان ها به کامپیوترها منتقل شده. انسان و سازمان های واسطه می‌توانند خواسته یا ناخواسته مرتکب اشتباه شوند، اما کامپیوترها فاقد احساسات و اشتباهات انسانی می‌باشند.

به طور کلی تمام تراکنش های دیجیتالی (متمرکز یا غیرمتمرکز)، برای انجام نیاز به تایید دشته و وقتی شما قصد ارسال پولی از طریق بانک دارید، در حقیقت طی یک پروسه، سیستم ابتدا موجودی حساب بانکی شما را چک می کند و در صورت مقارن بودن آن با مبلغ تراکنش در مرحله بعد، موجودی حساب شما را کم کرده و به موجودی حساب دیگر اضافه می‌کند.

اما همانطور که گفتیم، بیت کوین غیرمتمرکز فعالیت می کند و واسطه هایی مانند بانک در این شبکه حذف شده اند. پس کامپیوترهای سراسر شبکه وظیفه تایید تراکنش ها را به عهده می‌گیرند.

بیت‌کوین ها در فضایی به اسم wallet یا کیف پول ذخیره می شود. کیف پول مانند حساب بانکی است اما تحت نظر هیچ واسطه ای نیست و متعلق به خودتان است و می‌تواند آنلاین و یا فیزیکی باشد.

فرض کنید با استفاده از بیت کوین قصد انتقال پول را دارید. شما آدرس کیف پول فرد دیگری را از دریافت می‌کنید و تراکنش را انجام می‌دهید. مقدار بیت کوین از آن تراکنش وارد شبکه می شود اما اینجا دیگر بانک یا شرکت های واسطه نقشی ندارند و سیستم های کامپیوتری، محاسبات تراکنش را انجام داده و آن را تایید می‌کنند.

در پروتکل بیت‌کوین، افراد مختلفی در سراسر جهان کامپیوتر های قدرتمند خود را برای در اختیار شبکه قرار می‌دهند. اما این کار آن ها فقط برای کمک به شبکه بیت کوین نیس بلکه کسانی که کامیپوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند ماینر یا استخراج کننده نامیده می‌شوند. به ازای محاسبات و تایید تراکنش ها، بیت کوین های جدیدی تولید می‌گردند و به ماینرهای شبکه تعلق می‌گیرند یا به نوعی ماینرها بیت‌کوین را استخراج و با آنها درآمد زایی می‌کنند.

چرا ایده بیت‌کوین و ارزهای دیجیتالی تا این حد محبوب شد ؟

زیبایی بیت کوین این است که به هیچ سرویس دهنده مرکزی شخص ثالثی برای تایید تراکنش ها نیاز ندارد – همه پرداخت ها به صورت همتا به همتا (P2P)، معمولا در حدود ۱۰ الی ۱ ساعت انجام می گردند.

تمام تراکنش های بیت کوین به طور دائمی در یک دفترکل توزیع شده به اسم “بلاک چین” ثبت می شوند. جزیئات تراکنش های هرکیف پول در بلاک چین برای تمام کاربران قابل مشاهده است. تراکنش ها در بلاک ها قرار می گیرند که مانند برگه های این دفترکل توزیع شده است. حدود هر ۱۰ دقیقه بلاک جدیدی از تراکنش ها تولید می شود و بلاک های قبلی به بلاک چین می پیوندند. ماینر ها برای تایید هر بلاک در حال حاضر ۱۲٫۵ بیت کوین پاداش دریافت می کنند.

در پروتکل مشخص شده بیت‌کوین، تعداد بیت‌کوین به ۲۱ میلیون محدود شده است. یعنی وقتی تعداد بیت کوین ها به ۲۱ میلیون واحد برسد، تولید بیت کوین ها متوقف خواهد شد و بیت کوین ها به گردش می افتند. محدود بودن تعداد بیت کوین ها بدان معنی است که بعد از آن هیچ کس نمی تواند بیت کوینی چاپ کند و تعداد آن مشخص است. بنابراین بیت‌کوین یک ارز ضد تورمی است. در ارزهای سنتی، دولت وقتی به مشکل می‌خورد، اسکانس های زیادی چاپ می کند (دقیقا همانند ایران) و همین کار یکی از دلایل اصلی تورم است. یکی از دلایل رشد بیت کوین هم همین کمیاب بودن است.

بسیاری از محققین اقتصادی، بیت کوین را پایه‌گذار آزادی در تمام زمینه ها می‌دانند. آن ها معتقدند وقتی پول خصوصی شود و شبکه پولی بدون اشتباه در اختیار مردم باشد، بقیه مراحل آزادی هم خود به خود طی می‌شود.

در حقیقت مردم به بیت کوین اعتماد می کنند چون نیازی به اعتماد سازی نیست. بیت کوین کاملاً متن باز و توزیع شده است. یعنی هر کسی می تواند هر زمان که بخواهد به سراسر کد منبع آن، دسترسی داشته باشد. بنابراین هر توسعه دهنده ای در جهان می تواند به دقت نحوه کار بیت کوین را مطالعه کند. تمام تراکنش ها بدون نیاز به واسطه شخص سوم و به صورت همتا به همتا انجام می شود. مردم می توانند مطمئن باشند که یک تراکنش به صورت صحیح انجام می شود زیرا هر کس دارای یک نسخه از بلاک چین بیت کوین است و نمی توان آن را دستکاری کرد.

بیت‌کوین‌ها چگونه تولید می‌شوند ؟

روش بیت کوین برای نگهداری از شبکه Proof of Work یا پاداش کار نام دارد. طی این کار، کاربران با انجام محاسبات و تایید تراکنش های شبکه، پاداش دریافت می‌کنند. در شبکه بیت کوین، کاربران کامپیوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا محسبات ریاضی برای تراکنش ها و ثبت آن در بلاک چین را انجام دهند.

به تراکنش های ارزهای دیجیتال که در بسته های داده جمع می‌گردند، بلاک می گویند. پردازش به موقع این بلاک ها برای صحت انجام فرآیند تراکنش ضروری است و از آنجا که هیچ نهاد مرکزی وجود ندارد که بتواند همه فرآیند پردازش را به درستی انجام دهد، کامپیوتر ها این مسئولیت را به عهده می گیرند. به این کار استخراج گفته می شود . ماینر ها کامیپوتر های خود را در اختیار شبکه قرار می دهند تا به پردازش و حاسبات شبکه کمک کنند و وقتی که یک بلاک داده به درستی ماین یا معدن کاوی می گردد و معیارهای الگوریتم و ریاضی مشخص می شود، ماینرها پاداشی از بیت کوین ها و درصدی از کارمزد تراکنش بلاکی که پردازش کرده اند را دریافت می کنند.

طراحی پروتکل وقوانین بیت کوین به گونه ایست که بیت کوینهای جدید را با نرخ و میزان ثابتی تولید می‌کند. به این ترتیب استخراج بیت کوین یک کسب و کار رقابتی است. اگر استخراج‌کنندگان بیشتری به شبکه بپیوندند، سودآوری مرتباً دشوار و دشوارتر خواهد شد و استخراج کنندگان باید بدنبال بازده برای کاهش هزینه های استخراج باشند (در اوایل با یک کامپیوتر معمولی میتوانستید چندین بیت کوین در هفته استخراج کنید). هیچ مرجع مرکزی یا توسعه دهنده ای، اختیار آنرا ندارد تا سیستم را برای افزایش سود، کنترل یا دستکاری کند.هر نُد بیت کوین در جهان، هر آنچه را که در تطابق با قوانینی که انتظار میرود سیستم از آن پیروی کند، نباشد حذف خواهد کرد.

بیت کوینها با نرخی کاهنده و قابل پیش‌بینی، تولید می گردند. تعداد بیت کوینهای جدیدی که هر سال تولید می شود، بطور اتوماتیک در طول زمان نصف می شود تا اینکه مجموع بیت کوینهای موجود به ۲۱ میلیون برسد. از این هنگام به بعد، دیگر بیت کوینی صادر نخواهد شد. در این نقطه، احتمالاً بطور اختصاصی به استخراج کنندگان بیت کوین مقدار کمی کارمزد تراکنش پرداخت خواهد شد.

به طور کلی راه های تهیه بیت کوین به صورت زیر است :

  • استفاده از روش پرداخت بیت کوین و فروش کالا و خدمات به افراد دیگر
  • دریافت بیت کوین به عنوان دستمزد یک فعالیت
  • خرید از صرافی ها و مبادله گرهای آنلاین
  • مبادله مستقیم
  • استخراج بیت کوین با استفاده از دستگاه‌های استخراج
  • استخراج بیت‌کوین با استفاده کامپیوترهای خانگی در یک شبکه اینترنتی

بخوانید: ده روش بدست آوردن درآمد بیت‌کوینی

چرا بیت کوین ارزشمند است ؟

به طور کلی یک چیز وقتی که کاربردی و کمیاب باشد، ارزش پیدا خواهد کرد. بیت کوین ویژگی و کاربردهای بی نظیری دارد و کمیاب بودن و عرضه محدود آن باعث ایجاد ارزش در آن می شود. از این نظر طلا هم با بیت کوین تقریبا مشابه است. طلا هم مانند بیت کوین کاربردی است و همچنین منابع طلا مانند بیت کوین، محدود است و هر دو برای استخراج نیاز به انرژی دارند. طلا نیاز به انرژی مکانیکی و بیت کوین به الکتریسیته نیازمند است. بنابراین بیت کوین دارای ارزش است و
قیمت بیت کوین مانند هر کالا یا پول دیگری با تقاضا بالا و پایین می شود. با افزایش تقاضا برای بیت کوین، قیمت آن هم افزایش می یابد و با کاهش تقاضا، از قیمت آن کم می شود. بیت کوین ها به تعداد محدود ۲۱ میلیون واحد وجود خواهند داشت به همین دلیل کمیابی آن نقض به‌سزایی در افزایش تقاضا دارد.
بیت کوین ها می توانند با واحدهای کوچکتر از یک بیت کوین، مثلاً بیت یا ساتوشی، شمارش شوند. یک بیت کوین ۱,۰۰۰,۰۰۰ بیت است. اگر در آینده با کوچکتر شدن اندازه متوسط تراکنش، نیازی احساس شود، بیت کوینها می توانند تا ۸ رقم اعشار (۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین) و بطور بالقوه حتی واحدهای کوچکتر، تقسیم گردند.

از آنجا که بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است و برای ادامه بقا نیاز به توزیع و تایید تراکنش ها به صورت غیرمتمرکز دارد، استخراج یک نوع فرایند رقابتی است که در پروتکل بیت کوین به منظور ایجاد انگیزه برای پایداری شبکه و تولید بیت کوین جدید طراحی شده است. به زبان ساده ماینر ها کامپیوترهای خود را به منظور تایید تراکنش ها در اختیار شبکه قرار می دهند و در ازای قدرت و فعالیت کامپیوترشان بیت کوین تولید می شود و این بیت کوین بین ماینر ها تقسیم خواهد شد.

در بیت کوین،‌ ماینرها تراکنش های هر ۱۰ دقیقه را در بلاک هایی قرار می دهند و بلاک پس از تایید در بلاک چین ثبت می شود، در حال حاضر پاداش ماین هر بلاک ۱۲٫۵ بیت کوین است.

پیشنهاد میکنیم  ده روش بدست آوردن درآمد بیت‌کوینی را نیز بخوانید.